In Amsterdam kwam hij het podium op in een bontjas, Den Haag moest het doen met een roze trainingspak. Eén ding was in ieder geval al vanaf het begin duidelijk; aan het eind van de avond staat Kleine Viezerik sowieso zonder shirt op het podium. Zo ook deze zaterdagavond in Paard, waar KV wederom een harde show weggaf.
Het is moeilijk te geloven dat Kleine Viezerik pas eind vorig jaar met zijn debuutalbum ‘NZIEDEBOY’ de Nederlandstalige hiphop kwam veroveren. Natuurlijk was de Amsterdammer al wel langer bezig, maar niet eerder deed hij een clubtour. Waarschijnlijk had hij zelf ook niet verwacht dat hij de afsluiter van het ‘Dag in de Branding’-festival zou zijn. Een beetje buitenstaander was hij dan ook wel, maar dat mocht de pret in Paard – zowel voor jong als oud – niet drukken.
Gedurende de dag stonden optredens van Slagwerk Den Haag, Anaïs Nin, Ghalia Benali, het Residentie Orkest en tot slot Kleine Viezerik op het programma. Een aantal aanwezigen heeft overduidelijk gebruik gemaakt van de mogelijk met een passe-partout ook de slotact te bezoeken, waarschijnlijk nietsvermoedend en nieuwsgierig. Dat het optreden van de volgetatoeërde niet ‘in het rijtje’ zou passen maakte echter niemand wat uit. Met KV op het podium krijg je naast een concert ook een halve cabaretshow en zaterdag was de rapper zelfs niet te beroerd om er een gezellig ‘kinderfeestje’ van te maken.
Het voorprogramma en de support werden verzorgd door Abou, Vinny, Vette Buit en H3C dj’s. Stuk voor stuk artiesten die op het podium in de schaduw van Kleine Viezerik staan, maar er wel voor zorgen dat het een complete show wordt. Een rapper die in zijn eentje optreedt pleegt immers zelfmoord voor zijn straatwaarde. Een crew hoort erbij. Maar KV blijft het stralende middelpunt on stage, al was het alleen maar vanwege zijn collectie glimmende armbanden en kettingen. Oh, en zijn onmiskenbare grill uiteraard. Het bling-bling plaatje is compleet.
Kleine Viezerik speelt in de Kleine Zaal van Paard binnen drie kwartier zijn debuutalbum erdoorheen. Een vrij korte show om als compleet concert aan te duiden, maar veel meer mag van zijn repertoire niet verwacht worden. Door de energie die hij in zijn optreden weet te leggen, in combinatie met schunnige grapjes en treffende observaties, maakt de lengte echter niet uit. Nummer na nummer pompen de beats de zaal in, terwijl KV er vlekkeloos op rapt. Terwijl in andere zalen de rapper nog wel eens overstemt wordt door de muziek, is daar in de kleine zaal helemaal geen sprake van. Kraakhelder, verstaanbaar en meeslepend voert Kleine Viezerik zijn ‘mooie meiden’ en ‘snelle jongens’ mee naar zijn leven in Amsterdam. Het zal de Hagenezen worst weten waar KV vandaan komt; zijn teksten spreken voor zich.
Na zijn grote hit – meer dan 250.000 hits op YouTube – en eerste single ‘Meisje Luister’ veranderd de show plotsklaps in een soort kinderfeestje. Dat overfanatieke fans het (te) lage podium opklimmen gebeurt vaker, maar zelden nodigt een artiest vervolgens twee jongens die bij lange na nog geen tatoeage mogen laten zetten op het podium uit om mee te rappen. Een gezellige chaos in het gevolg als zijn laatste banger ‘Tattoo Boyz’ ingezet wordt. Uiteindelijk ontbloot en pronkend met meer kettingen en zijn tatoeages laat KV het publiek voldaan achter. Op z’n Haags.